Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Конфлікт – це певне протиборство, зіткнення людей з метою реалізувати їхні суперечливі інтереси, цінності і погляди. При цьому позиції учасників – рівні або відносно рівні. Насильство ж відрізняється від конфлікту такими проявами: домінуванням однієї сторони над іншою, значною перевагою сили, порушенням прав людини (свободи, особистої недоторканності, життя, здоров’я тощо), наявністю шкоди, умислу та усвідомленої протиправності.
Що стосується домашнього насильства, то згідно із законом про запобігання та протидію домашньому насильству це діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім'ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім'єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчинила домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь.
Про службу підтримки постраждалих від домашнього насильства, яка вже пів року діє у Вінницькому апеляційному суді, учора в ефірі передачі «Інсайт» радіо «Місто над Бугом» розповіла керівниця апарату установи Наталя Король. За її словами, в межах реалізації цього проєкту найбільш затребуваною є інформаційна підтримка. Її надано в 11 із 38 справ про домашнє насильство, що надійшли до установи з початку цього року: постраждалим повідомляли, зокрема, про дату і час слухання та результати розгляду справи.
«Річ у тім, що кодекс України про адмінправопорушення не дуже «щедрий» на підтримку постраждалих у справах про домашнє насильство. Суд не зобов’язаний надсилати їм копії судового рішення. Були випадки, коли постраждала не знала, що кривдник оскаржує рішення суду першої інстанції», – зауважила Наталя Король.
Вона розповіла, що служба забезпечує й особистий супровід постраждалих. Цією послугою скористалося двоє жінок: поруч із ними на судових засіданнях перебувала волонтерка. Ще двоє за порадою працівників ВАС у відповідному у центрі одержали безоплатну правову допомогу. Стількох ж людей перенаправили до служб психологічної підтримки.
Додамо, що сервіс підтримки постраждалих від домашнього насильства запровадили в апеляційному суді в межах реалізації ідеї клієнтоорієнтованого суду. Народилась вона в керівниці апарату ВАС під час навчання стосовно запровадження сервісів для вразливих категорій користувачів судів, що організував Проєкт ЄС «Право-Justice». Після його завершення спочатку на базі ВАС створили волонтерський сервіс. А похідною від нього і стала служба для постраждалих від домашнього насильства, бо в ній працюють не лише представники апарату суду, а й волонтери.
«Створення служби продиктовано й умовами воєнного стану, бо нині всі – вразливі. Особливо якщо йдеться про насильницькі діяння», – підкреслила Наталя Король.
Сьогодні, до речі, – День вирішення конфліктів. Він підкреслює важливість мирних методів розв’язання суперечок, без агресії та насильства, зі співчуттям і розумінням.
Пресслужба Вінницького апеляційного суду