Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Сьогодні в онлайн-режимі правники обговорили проєкт Антикорупційної стратегії на 2020–2024 роки, який розробило Національне агентство з питань запобігання корупції.
До обговорення доєднався і голова Вінницького апеляційного суду Сергій Медвецький.
Загалом участь у заході взяли суді Верховного Суду, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, апеляційних та місцевих судів, представники Ради суддів України, Національної школи суддів України, суддівських асоціацій, а також голова Національного агентства з питань запобігання корупції Олександр Новіков.
У проєкті антикорупційної стратегії, зокрема, йдеться, що загальна динаміка розгляду судами справ про корупційні та пов’язані з корупцією злочини – низька (судовий розгляд таких справ триває роками). Станом на 31 грудня 2019 року у судах вже перебувало близько 9 тисяч проваджень цієї категорії, що майже втричі перевищує річний показник надходження таких справ, і більш ніж втричі – середній показник річного розгляду. Зауважують, що немає усталеної практики розгляду кримінальних проваджень щодо корупційних і пов’язаних з корупцією злочинів, а учасники судового процесу зловживають своїми процесуальними правами та можливостями з метою подальшого звільнення винних осіб від кримінальної відповідальності чи покарання або призначення судом необґрунтовано м’якого покарання.
Щоб розв’язати цю проблему, планують, зокрема, уточнити предметну підсудність Вищого антикорупційного суду через збільшення порогу розміру предмета злочину або завданої ним шкоди. Ймовірно, створять й Антикорупційну палату у Верховному Суді як касаційну інстанцію з добором суддів до неї за процедурою, аналогічною процедурі добору суддів Вищого антикорупційного суду.
Розробники проєкту антикорупційної стратегії наголошують і на проблемах у медицині. Так, пацієнти і лікарі не отримують лікарські засоби і медичні вироби вчасно та у повному обсязі через незавершений перехід до нової системи організації та контролю медичних закупівель і не повністю врегульовані процеси визначення потреб та обліку лікарських засобів. Тож очікується, що закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за кошти державного та місцевих бюджетів здійснюватиметься на професійній основі. Робитимуть це централізовані закупівельні організації за прозорими та детальними процедурами. В разі потреби до централізованих закупівель лікарських засобів та медичних виробів також залучатимуться спеціалізовані міжнародні організації.
Йдеться в документі і про значні корупційні ризики, обумовлені недосконалістю судоустрою. Щоб розв’язати цю проблему, НАЗК пропонує впровадити механізм, який передбачатиме, що адміністративні посади в судах кожен суддя суду обійматиме протягом нетривалого строку по черзі. Однак таку ідею служителі Феміди не сприйняли. Вважають, що цю тезу зі стратегії потрібно виключити, адже далеко не кожен суддя може виконувати адміністративну роботу.
Загалом до Вищої ради правосуддя від суддів надійшло більше 150 листів із зауваженнями до проєкту антикорупційної стратегії.
Сьогоднішнє ж обговорення покликане виробити єдину позицію органів та установ системи правосуддя щодо цього документа.
Пресслужба Вінницького апеляційного суду